Stefan Jarl International Documentary Award är Tempos tävlingskategori för internationella dokumentärer i långfilmsformat. I år ingår åtta titlar i tävlingen, alla från olika länder. Vinnande regissör tar hem en prissumma på 2 000 euro och avslöjas på festivalens avslutningsgala den 11 mars.
Här är titlarna som medverkar i Stefan Jarl International Documentary Award 2023:
AN ETERNITY OF YOU AND ME av Sanne This (Danmark)
ANHELL69 av Theo Montoya (Colombia)
FORAGERS av Jumana Manna (Palestina)
FOUR JOURNEYS av Louis Hothothot (Nederländerna)
LO QUE QUEDA EN EL CAMINO av Jakob Krese & Danilo Do Carmo (Brasilien, Tyskland & Mexico)
MANIFESTO av Angie Vinchito (Ryssland)
MY IMAGINARY COUNTRY av Patricio Guzmán (Chile & Frankrike)
THE VISITORS av Veronika Lišková (Tjeckien)
An Eternity of You and Me är en film om kärlek, längtan och svårigheterna att skaffa barn. Filmaren Sanne skildrar närgånget sin och sin mans resa med behandlingar, frustrationer, ljuspunkter och besvikelser. Filmen ger en unik insyn i ett problem som visserligen är vanligt, men som det sällan pratas öppet om.
Anhell69 (som vunnit DOK Leipzigs finaste pris Golden Dove) är en hyllning till ungdomen och döden som vandrar hand i hand genom Medellíns nattliga gator. Regissörens debutfilm skildrar vännernas syn på kärlek, framtiden och sina egna kroppar. Tittaren får möta en ung, queer generation som vuxit upp i efterdyningarna av Farc-gerillans krig och Pablo Escobars drogimperium i staden som kallas för Colombias homosexuella Mecca.
Örterna akkoub och za’atar växer vilt och används i palestinsk matlagning. De israeliska myndigheterna har dock förbjudit plockning, vilket de boende i området anser vara ännu en form av trakasseri. I dokuthrillern Foragersblandar regissören dokumentära scener med iscensatta polisförhör. Vem har rätt att bestämma vad som är tillåtet i naturen?
Filmaren Louis Hothothot (Louis Yi Liu) föddes som ”olaglig” 1986 — han var barn nummer två under Kinas enbarnspolitik. Hans föräldrar fick böta ett belopp motsvarande tre årslöner och hans fars karriär sköts i sank, något Louis ständigt känt sig skuldtyngd av. I Four Journeys lämnar han sitt nya hemland, Nederländerna, och återvänder till Kina, där han vill reda ut situationen med familjen.
I Lo que queda en el camino berättas historien om Lilian och hennes fyra små barn som lämnar Guatemala och ansluter sig till en karavan med tusentals andra. De går, liftar och tjuvåker tåg genom Latinamerika mot målet – den mexikansk-amerikanska gränsen. Men vad är det egentligen Lilian flyr från? (Bild)
Manifesto är gjord helt av videos som ryska tonåringar laddat upp på sociala medier. Oskyldiga morgonritualer och sminkvideos blandas med dokumentationer av lärares misshandel och barn som flyr i panik undan skolskjutningar. Det är en brutal skildring av livet i Putins Ryssland. Manifesto utsågs till Bästa Film i Envision Competition på IDFA i höstas.
I My Imaginary Country skildras, med skakande bilder och vittnesmål, upproren i Chile 2019. Den samhällsomstörtande rörelse som startade med några elevers protest mot den dyra kollektivtrafiken, kulminerade med miljontals människor på gatorna. I centrum stod kvinnorna, vars krav på demokrati och ett mer jämlikt samhälle möttes med grovt övervåld från regimen.
Antropologen Zdenka flyttar från Tjeckien till Svalbard med sin familj för att studera hur livet ovanför polcirkeln förändras av bland annat klimatpåverkan, turism och invandring. I The Visitors får vi följa familjens tillvaro där, från att från början förföras av Svalbards skönhet, men ju längre tiden går börja känna sig som outsiders. Vem har egentligen rätt till en plats dit alla är inflyttade?
Hela festivalprogrammet, biljetter och digitala festivalpass släpps den 8 februari här på hemsidan.