Nyheter

Tempo gästar Möja Bio!

Fredag 21 juli gästar Tempo vackra Möja Bio och visar kritikerrosade Dancer av Steven Cantor. Se och inspireras av trailern om balettens bad boy här! 

Visningen är gratis, först till kvarn gäller.

Fredag 21 juli kl 20.00
Reseförslag:
16:18 Slussen Buss 434 mot Sollenkroka
17:25 Sollenkroka brygga
17:50 1427 Waxholmsbolagets båt Viberö tur 1427 mot Möja
18:30 Gå av på Berg brygga
Båtturen går på 79 kr.

Man kan även ta båten Värmdö direkt från Strömkajen kl 11.30 med ankomst 15. Pris 140 kr
Kl 16 avgår båten Viberö Strömkajen och ankommer Berg 18.30. Pris 140 kr

Välkommen på sommarbio!

Tempo Dokumentärfestival ger sig ut på turné i Stockholm och Stockholms skärgård! Under sommaren kan du se dokumentärfilm på inte mindre än 6 platser runt om i länet! I juli och augusti förgylls ölivet på Möja, Finnhamn och Nämdö när Tempo under tre kväll gästspelar med filmen Dancer (Steve Cantor) om balettens bad boy Sergei Polunin.

14 juli – Sliphuset Finnhamn, fri entré!
21 juli – Möja Bio
11 augusti – Nämndö Bygdegård, fri entré!

Självklart visar vi även film på fastlandet! Tempo är tillbaka på Spång IP i Tensta som en del av Järva Filmfestival. Vi prövar även ny mark genom ett unikt samarbete med Finlandsinstitutet när vi för första gången visar film på deras fantastiska innergård. Avrunda sommaren med en filmupplevelse utöver det vanliga då Finlands hårdaste punkband The Punk Syndrome (Jani-Petteri Passi, Jukka Kärkkäinen) väcker liv i Östermalm! Emellan utomhusvisningarna passar vi på att visa kortfilmer med danstema på aktivitetshuset Albys Hjärta.

7 augusti – Järva Filmfestival, Spång IP Tensta, fri entré!
23 augusti – Albys Hjärta (Albyvägen 7, Norsborg) fri entré
1 september – Finlandsinstitutet (Snickarbacken 2), fri entré!

Tempo på miniturné i skärgården!

Tempo Dokumentärfestival inleder sommarsäsongen med en turné i Stockholms skärgård och visar dokumentärfilm på inte mindre än 3 öar! I juli och augusti förgylls ölivet på Finnhamn, Möja och Nämdö när Tempo under tre kväll gästspelar med filmen Dancer (Steve Cantor) om balettens bad boy Sergei Polunin.

14 juli – Sliphuset Finnhamn, fri entré!
21 juli – Möja Bio, fri entré!
11 augusti – Nämdö Bygdegård, fri entré!

Vi ses till havs!

Stipendium för storslagna berättelser utlyst!

Stipendium för storslagna berättelser i Malik Bendjellouls anda

Nu är ansökan öppen för stipendium från Stiftelsen Malik Bendjellouls Minne. I år delar fonden ut ett stipendium på 10 000 euro till ett projekt som har en stark historia att berätta, potential att beröra en internationell publik och dessutom befinner sig under utveckling.

Utöver stipendiet erbjuder även stiftelsen ett stort nätverk av internationella kontakter, som gärna vill stödja ett berättande i Maliks anda. Ansökan är öppen fram till 15 juni.

Läs mer och ansök: www.malikfund.org/sv/apply-for-a-grant/

Tack för i år!

Den 18:e upplagan av Tempo Dokumentärfestival öppnades med en storslagen invigning på Folkoperan och världspremiären av Kim – Den skalliga primadonnan av Fredrik Egerstrand och Tintin Anderzon. Därefter följde 6 intensiva dagar fyllda med film, radio, foto, VR, seminarier och masterclasses.

Tempo 2017 bjöd på publikkaos på Moderna Museet när Marina Abramović gästade visningen av The Space in Between. Raoul Peck, Maud Nycander och Helen Ardelius höll mästerliga masterclasses och vi kunde njuta av djupgående Q&As efter majoriteten av festivalens visningar. Vi gläds åt en ökad publiktillströmning och biljettförsäljning även i år. I det största programmet någonsin gick många av filmerna för utsålda hus. Dessutom var vi på fler platser än tidigare. Hela 18 platser förgylldes med dokumentärer – från Biokällan i Märsta via Södermalm till Reflexen i Kärrtorp och Mångkulturellt Centrum i Fittja.

Vi är speciellt glada att årets program var så fullt av nya talangfulla filmare med nya perspektiv, vilket känns väldigt lovande för svensk dokumentärfilm! Tillsammans med mer etablerade röster gav det årets program en stor bredd. Vi hoppas kunna fortsätta att stödja dokumentärmakare genom hela processen med pitch, work in progress och visningar.

Tack för i år och vi ses snart igen! 

Foton: Ronja Jönis, Magnus Norden, Katriina Mäkinen, Herman Der Nederlanden

Lyssna på processpodden

För er som missade inspelningen av processpodden som spelades in under festivalen finnas nu möjlighet att lyssna på den online! Hör det spännande avsnittet med dokumentärfilmaren Anna Persson (Förvaret, Jag är Dublin) och poeten Mats Söderlund (bl.a. Observatoriet, Göra kärlek) i ett samtal om sina konstnärliga processer här!

Årets vinnare på Tempo Dokumentärfestival!

Vinnarna i de olika tävlingarna på Tempo Dokumentärfestivals artonde upplaga är nu utsedda. Totalt delades sex priser och tre hedersomnämnanden ut på prisgalan, som på lördagskvällen hölls på Teater Tre i Stockholm. 

 

Stefan Jarl International Documentary Award

Stefan Jarl International Documentary Award är priset för bästa internationella dokumentär och presenteras med stöd från Barbro Osher Pro Suecia Foundation. Prissumman är 2000 euro.

Vinnare

I Am Not Your Negro av Raoul Peck

Juryns motivering: The Stefan Jarl International Documentary Award goes to a film that tells us
 a story that is more important today than in a very long time. It opens perspectives on how to see things as they are, of race relations but also in a deep meaning of what it means to be a human being, living in a conflicted and complex world where no easy solutions exist. Director Raoul Peck has given us a fluid, personal work with a message that resonates all around the world for those who will listen.

Tempo Documentary Award

Tempo Documentary Award är en av Sveriges största dokumentärfilmstävling. Priset på 75 000 kr går till filmens regissör. Tävlingen arrangeras med stöd av Svenska Filminstitutet och Influence Film Club.

Vinnare

Efter Inez av Karin Ekberg

Juryns motivering: En film som är svår att se, svår att göra, men som bryter en tystnad och ger oss en djupare förståelse kring livets villkor. En film om förlust, men framför allt om kärlek
– och som, tack vare filmarens respektfulla känsla för integritet och inte minst Denize och Filips mod och generositet – lämnar oss i en tacksamhet över att få insikt i något som ingen någonsin egentligen vill förstå; hur en mäktar med att leva med ständig sorg.

Hedersomnämnande

Trafikljusen blir blå i morgon av Ragnhild Ekner

Juryns motivering: För en alldeles egen röst, ett mod att vara just det och en tilltro till det dokumenterade. Från en tid, en grupp människor, ett liv många glömt. Vi vill hylla spontaniteten, när det dokumentära blir till konst och när mellanrummen talar – om någon som betydde mycket för många. Intensivt poetiskt, smärtsamt vackert.

Tempo Short Award

Tempo Short Award är tävlingen för bästa dokumentär i kort format. Priset på 25 000 kr går till filmens regissör. Tävlingen arrangeras med stöd av Svenska Filminstitutet och Filmregion Stockholm-Mälardalen.

Vinnare

Studio 5 
av Axel Danielson & Maximilien Van Aertryck  

Juryns motivering: För ett omisskännligt konstnärligt uttryck som visar sociala hierarkier med subtil humor, och får oss att se på nyhetsskapandet med en ny blick. Filmen belyser vår kusliga distans såväl till varandra som till vår omvärld.

Hedersomnämnande

Brev till Sverige av Salad Hilowle

Juryns motivering: Hedersomnämnande till en film av en regissör vi vill se mer av. Flödande bildberättande, rörande längtan och minnesvärda ord som ”Glöm ursprung – kolla hjärtat”. Brev till Sverige!

New Doc

Priset är på 70 000 kronor, varav 30 000 kronor i teknikstöd, och tilldelas en ny lovande regissör till ett kommande filmprojekt. Priset delas ut i samarbete med Filmbasen/Film Stockholm, Film i Öst, Filmpool Jämtland, FilmCloud/Kultur i Väst, Film i Dalarna, Filmpool Nord, Kultur i Halland – Film.

Vinnare

One Ticket Please av Matiss Kaza

Juryns motivering: Med årets New Doc-pris hyllar vi idag en egensinnig, passionerad och på gränsen till osympatisk kvinna som lever totalt efter sina egna regler. Filmen är känsligt berättad och med ett följsamt foto låter den oss ständigt överraskas. Regissören låter karaktären bit för bit veckla ut sitt liv utan att döma eller komma med pekpinnar.

Hennes livsfilosofi kan sammanfattas i hennes replik: ”I don’t believe in common sense. Everything that people call common sense is learnt behaviour.”

Hedersomnämnande

Löftet av Paula Gustafsson

Juryns motivering: Med en exceptionell förmåga att skapa intimitet till sina karaktärer, skildras ett varmt kärleksporträtt av två äldre kvinnor. Filmen ger en vacker och smärtsam inblick av ålderdom i dödens närhet och blottlägger förhållanden som man sällan ser på film. 

Tempo Pitch

Tempo Pitch är tävlingen för nya dokumentärfilmsidéer. Priset består av 75 000 kr i utvecklingsmedel. Tävlingen arrangeras i samarbete med SVT Dokumentär, Svenska Filminstitutets dokumentärfilmskonsulent och Filmregion Stockholm-Mälardalen.

Vinnare

Häxan Anna av Peter Gerdehag, Malcolm Dixelius och Zara Arrehed

Juryns motivering: Går till en film som inte fjäskar för publiken och som ger inblick i en värld som väcker både nyfikenhet och fascination. Genom en kompromisslös karaktär som fått nog och på ett radikalt sätt återskapar sitt liv. Precis som filmarna själva hoppas juryn att priset kan användas till att göra en djupdykning hos familjen och skildra huvudkaraktärens strävan efter acceptans. Tempo Pitch 2017 går till en förkristen historia som helar människor i vår moderna tid.

Short Dox Radio

I Short Dox Radio tävlar tio radiodokumentärer på max 3 minuter om 5 000 kr. Priset instiftades av Bengt Bok, professor i radioproduktion vid Stockholms Dramatiska Högskola.

Vinnare

Den sista snapsen av Jon Jordås

Juryns motivering: För en skildring som utan sentimentalitet och i all enkelhet berättar en historia om själva existensen. Om att dö och om sången i livet.

Ett poem kring filmen “The War Show” av Ghayath Almadhoun

Vi bad den svensk-palestinsk-syriske poeten Ghayath Almadhoun, baserad i Stockholm, om ett poem kring den oerhört starka filmen »The War Show« – om ett gäng unga vänner före och under kriget i Syrien. Flera av dem bekanta till Ghayath, sedan tiden han drev »The House of Poetry« i Damaskus. För oss valde han den avslutande delen i hans kommande dikt »The Capital«.

From »The Capital« by Ghayath Almadhoun

you accuse me of a lack of objectivity in my poems, fine, I’ve never been objective in my life, I’ve
always been biased and I have double standards, I have been biased in favour of blacks against
racism, in favour of the resistance against the occupiers, of militias against armies. I have taken
the side of the Red Indians against the white men, the Jews against the Nazis, the Palestinians
against the Israelis, the immigrants against the neo-Nazis, gipsies against borders, original
inhabitants against colonialists, science against religion, the present against the past, feminism
against patriarchy, women against men, your side against other women, Kafka’s side against routine,
poetry’s side against physics
physics
God damn physics
why do the immigrants drown then after they’ve breathed their last they float on the surface of the
water?
why doesn’t the opposite happen?
why don’t people float when they’re alive and drown when they’re dead?

fine
let’s call things by their names
books are the graveyards of poems
houses are concrete tents
dogs are wolves that have accepted humiliation
prayer rugs remind me of flying carpets
my room has fallen in love with your green shoes
I drown in you as Syrians drown in the sea
oh God
look where the war has taken us
even in my worst nightmares it never occurred to me
that one day
I would say in a poem
I drown in you as Syrians drown in the sea

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

every shell that falls on Damascus is just a page torn out of Descartes’ book
when we were born
life was coloured
and photos were black and white
now photos are coloured
and life is black and white.

Translation: Catherine Cobham

The War Show är en film av Obaidah Zytoon & Andreas Dalsgaard i Tempos sektion Top Docs. Visningen gästas av Ghayath Almadhoun. Du kan läsa hela dikten på originalets arabiska – och fyra andra språk – på Citybooks. Poemet hämtas från den kommande »Adrenaline«, som kommer på arabiska i vår och på engelska i USA i höst.

Ghayath Almadhoun
• Poet, född i Damaskus 1979. Kom till Sverige 2008. Bor i Stockholm.
• På svenska finns sedan tidigare samlingarna »Asylansökan« (Ersatz, 2010) och »Till Damaskus« (Bonniers, 2014).
• Mer av hans poesi, hans poesifilmer (tillsammans med Marie Silkeberg) och mycket mer finns här.

Av: Henric Tiselius

En återblick till 2016 med Ewa Cederstam

Den 18:e upplagan av Sveriges största dokumentärfestival är snart här! Tempo har vuxit upp, mognat och blivit ännu större. Inför festivalen har vi gjort nedslag i historien  genom att låta personer som deltagit i Tempo berätta om de gångna åren som gått. 2016 visades Ewa Cederstams film “Förövare” i tävlan Tempo Short Award. En film som handlar om de män som är dömda för våldtäkt. Filmen berör frågor om hur dessa män själva minns övergreppen och hur det tänker kring sin egen skuld. Och går det att komma ut och gå vidare som dömd gärningsman efter avtjänat fängelsestraff?

Ewa berättar om reaktionerna som filmen fick under och efter filmfestivalen 2016.

“Filmen fick väldigt olika reaktioner, de flesta var positiva till att jag lyfte männens eget ansvar för våldtäkt, lät de berätta med sina egna ord. Detta att jag ville låta dessa män själva få komma till tals.  Andra har haft starka åsikter “Ska vi verkligen lyssna till förövarna själva? Är det inte bara bättre att låsa in dem, skära kuken av dem och låta dem brinna i helvetet.” Hur tänkte du när du lät dessa män själva få beskriva övergreppen? Är det inte ett sätt att föringa brottet?”

För mig är det viktigt att låta dessa män själva få komma till tals. Inte minst för att försöka förstå varför våldtäkt sker? Om de själv sätter ord på det skedda, om jag ger röst åt de som faktiskt begår brotten. Är det då möjligt på sikt, att få ner antal våldtäkter. Jag ville försöka låta förövarnas egna minnen av och på varför man begår våldtäkter bilda framåtrörelsen i filmen.

I mina tidigare filmer Kvinnans Plats och Våga minnas har jag valt att berätta ur offrets perspektiv  I förövare är det nu gärningsmannen själva som berättar om sina tankar, minnen av brottet. Båda parter tycks minnas lika lite. Vad beror det på?

Förövare – En film om försoning men också om att försöka förstå brottet man begått för att kunna gå vidare. Utan att rättfärdiga våldtäkt, vill jag problematisera och se människan som begått gärningen. Sätta in detta i en samhällelig kontext där media ofta är med om att skapa rädslor, skapa monster av män de inte är. Filmen är ett försök till förståelse utan andra bevekelsegrunder än de rent humanistiska.”

Filmen visas nu på SVT–Play. Se den här.

Tempo möter Marina Abramovic

Marina Abramović är drottning över performancekonsten. Den där det mänskliga utbytet blir konst. Där konsten finner en gemensam andning, som bina i en bikupa. Performancekonst inte helt olik många mänskliga ritualer. Är det därför Marina intresserar sig så för dem? Nu är en av hennes kompromisslösa resor in i ritualernas riken dokumenterade. “Marina Abramovic and Brazil – The Space in Between” visas på Tempo med Abramović närvarande. Samtidigt som hennes stora retrospektiv öppnat på Moderna Museet. (more…)

Tempo på Instagram

Läs mer!