Hoppa till innehåll

Du har den. Berättelsen som är max 3 minuter från din verklighet. Berättelsen ingen hört förut.

Vi söker Sveriges bästa radiodokumentär i det korta formatet. Ge oss din syn på verkligheten och vinn 5 000 kronor! Även i år fortsätter vi med det utökade priset i samarbete med bolaget Munck. Som del av vinsten erbjuder Munck studiotid och producent för att förverkliga din nästa ljuddokumentär. De nominerade bidragen spelas upp på Tempo Dokumentärfestival 2-8 mars 2020 och vinnaren blir direktkvalificerad till den nordiska Short Dox-tävlingen.

Priset är instiftat av professor Bengt Bok, StDH tillsammans med Tempo Dokumentärfestival. Samarbetspartner är produktionsbolaget Munck.

Skicka ditt bidrag till:

ulrika.bandeira@tempofestival.se
Skriv SHORT DOX RADIO i ämnesraden. Deadline 22 januari 2020.

Fler nyheter

Anmäl ditt projekt till Tempo Ljudpitch!

Tempo ljudpitch är en ljuddokumentärtävling – ett samarbete med Sveriges Radio. Tre starka bidrag blir utvalda till att pitcha sin idé inför en jury på scen under ljudbranchdagen den 7 mars 2025! 

Hedersgäst 2025 – Péter Kerekes

En mästare på att balansera mellan det dokumentära och det fiktiva är årets hedersgäst, den slovakiska regissören Péter Kerekes. Det är roligt, det är dråpligt, det är brutalt, fruktansvärt och rakt på sak.

Årets tema är…FIKTIONER

Det iscensatta, det fejkade, det syntetiska, det AI-genererade, det dramatiserade, det polerade, det rakt igenom påhittade. Under årets upplaga av Tempo Dokumentärfestival djupdyker vi i det fiktiva och utforskar hur olika former av fiktion skapar perspektiv på verkligheten och flyttar gränserna för dokumentärt berättande.

Anmäl din film till Tempo Pitch!

Nu är anmälan till Tempo Pitch 2025 öppen! Sju projekt väljs ut till att presentera sina nya filmprojekt inför publik och en jury av utvalda experter från branschen. Vinstsumman på 90 000 kronor i utvecklingsmedel utgör Sveriges högsta dokumentärpitch-pris!

Foto Hedda Axelsson
Jobba med oss!

Är du vår nya kollega? Just nu söker Tempo en branschproducent och en kommunikationsansvarig med fokus på digital kommunikation och outreach.